קפסולת הזמן שהשתמרה

קפסולת הזמן שהשתמרה
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚

לפני ימים אחדים קיבלנו בהתרגשות את המהדורה המודפסת של "האנציקלופדיה לאישים סוציאליסטים" (Handlexikon sozialistischer Persönlichkeiten) מאת מקס באר (1943-1864), כלכלן והיסטוריון יהודי גרמני שקיבל על עצמו אי אז ב-1932 את המשימה לכתוב את האנציקלופדיה.

עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה בשנת 1933 נאלץ באר, היהודי והמרקסיסט, לברוח מגרמניה לבריטניה. הוא לקח איתו את כתב היד המתקדם של הספר, אולם לא הצליח לפרסם אותו לפני מותו משחפת ב-1943.

לאחר מותו עבר כתב היד אל בתו, הטי באר (2007-1914), חברת קיבוץ בית השיטה, והיא הפקידה אותו בארכיון יד טבנקין בשנות ה-80 של המאה העשרים.

לפני מספר שנים הגיע אלינו לארכיון המורה הגרמני גינתר רגנרי (Regneri Günter), ובעת ביקורו נחשף לכתב היד בגרמנית. הוא ערך בו הגהות ועדכן חלק מהנתונים. בשנת 2020 יצאה מהדורה דיגיטלית של הספר ולאחרונה פורסמה המהדורה המודפסת המכילה 565 ערכים המבוססים על המידע שהיה זמין בשנת 1932.

📌 ניכר כי התקופה בה נכתב הלקסיקון משקפת את ההקשרים החברתיים של התקופה ושל הכותב. כך, רק חמישה אחוזים מהערכים הם על נשים, רק ערכים בודדים מכסים אנשים מחוץ לאירופה כולל רוסיה או ארצות הברית, והגדרת באר ל"סוציאליזם" מקיפה קשת אידיאולוגית המשתרעת הרבה מעבר לסוציאל-דמוקרטיה ולקומוניזם (כולל גם רפורמים חברתיים ואנרכיסטים).

הספר יצא בשיתוף ארכיון יד טבנקין וכולל הקדמה מאת מנהל הארכיון דאז, ד"ר אהרן עזתי, ובסיוע צבי ישורון. @razatti@zviyeshurun

🙏 גינתר רגנרי, המשתייך לארגון סוציאל דמוקרטי, הפך לנו לחבר אמיץ. הוא דואג לעודד אותנו בימים טרופים אלה, מסייע בהפצת חומרי הסברה ופועל להתרמת חבריו למגבית של התנועה הקיבוצית

#יד_טבנקין#ארכיון_יד_טבנקין#YadTabenkin#נוסטלגיה#קיבוץ#Kibbutz#מחקר#תנועותנוער#YouthMovements#אוצרות_הארכיון#תמונות_מפעם#brinthemhome#bringthembacknow

שיתוף ב:

Facebook
Twitter
דוא"ל
WhatsApp