אודות יד טבנקין 

יד טבנקין (ע"ר)

יד טבנקין, המרכז המחקרי, הרעיוני והתיעודי של התנועה הקיבוצית, הוא עמותה רשומה שחזונה הוא לשמר את הזיכרון ההיסטורי של התנועה הקיבוצית ולחקור את קורותיה בעבר ובהווה. בבית יד טבנקין נמצאים ארכיון יד טבנקין, וכן ספריית עיון ומחקר. המרכז עוסק במחקר ובהוצאה לאור ומקיים ימי עיון, כנסים וסמינרים.

היסטוריה
יד טבנקין לזכר יצחק טבנקין, נוסד כאגודה עותמאנית ב-1971 על ידי קבוצת חברים מתוך "הקיבוץ המאוחד". בעידודו ותמיכתו של נשיא מדינת ישראל דאז, זלמן שז"ר, הוקמה קרן המבטיחה את קיום המוסד עד היום. ב-1979 נבנה הבית שבו מתקיימת עד היום פעילות המוסד. ב-1982 נרשם יד טבנקין כעמותה על פי חוק. בין חבריה הראשונים של העמותה נמנו: יעקב זק, משה אולניק, פטר גלבוע, ישראל גלילי, זאב כץ, אליעזר לוין, זאב צור, יעקב צור, יוסקה רבינוביץ, דני רוזוליו, יצחק תמיר (סטופה), צבילי בן משה.

להוראות הגעה בוויז לחצו כאן

הצטרפו אלינו לרשימת התפוצה

הצטרפו אלינו לרשימת התפוצה

מה בפועל אנחנו עושים 

 

יד טבנקין הוא  מרכז להנכחת הסיפור של התנועות החלוציות, תנועות הנוער בעבר ובהווה, תנועות ההתיישבות השיתופית והקהילה הייחודית בעולם שנקראת 'קיבוץ'.

המחקר ההיסטורי והחברתי ביד טבנקין יוצר גשרים אל העולמות המרתקים של בניית עם, חברה וקהילה עם חזון אוטופי, דרך תהליכי ההגשמה, ההשתנות, וההתאמה לסביבה. המחקרים עוסקים בנושאי הליבה עליהם נבנתה עשייתה של התנועה הציונית, תנועת העבודה הישראלית, התנועות הקיבוציות והמושביות, וקהילות השיתוף והיעוד בעבר ובהווה.

בארכיון שמורים מסמכים היסטוריים המתעדים את החלק האקטיבי של התנועות ההתיישבותיות בהגשמת המשימות הלאומיות. המחקר המסתמך עליהם, יוצר זיכרון קולקטיבי של תרומה במגוון רחב של תחומי חיים בהם: הגנה, בטחון, תרבות וחינוך והשארת חותם בכינונה של מדינת ישראל.

הפעילות העיונית הנערכת ביד טבנקין מעלה לשיח הציבורי את תהליכי ההבנייה מחדש של ערכי היסוד שעמדו בתשתית הקיבוץ עם הקמתו, בהם: שיתופיות, ערבות הדדית, חתירה לשיוויון, משימתיות וקשר לאדמה, תוך התייחסות לשינויים שחלו בפרשנותם וביישומם כיום ויציקת משמעות חדשה בעולם ניאוליברלי עכשווי. 

פעילויות התרבות של יד טבנקין בתחומי אמנות מגוונים, מנגישות עולם ערכי ואסתטי, היוצר זיקה, תחושת שייכות, והשראה בקרב הקהילה הסובבת.

ארגון ICSA העולמי מחבר בין חוקרים וקהילות שיתוף מגוונות מכל העולם ומכל היבשות. הכנסים הבינלאומיים של ICSA מאפשרים לחוקרים ולחברי קיבוצים וקהילות להיפגש, להחליף דעות, לשתף פעולה ולקדם רעיונות, מחקר ומעשה.

העשייה של ההתיישבות הקיבוצית, תנועות הנוער וקהילות השיתוף לגווניהן,  על השינויים שחלו בהן עם חלוף השנים, היא העומדת בלב הפעילות של יד טבנקין.  עשייה זו, היא תוצאה של מאמינים בדרך. הדרך, היא הלבנים הבונות את ההווה והעתיד של יד טבנקין.

 

חברי הצוות 

פז אלניר

ד"ר פז אלניר

מנכ"לית וגזברית

Paz Elnir (PhD)

Director and Treasurer

דר אלון גן- יד טבנקין

ד"ר אלון גן

רכז המחקר ההיסטורי

Alon Gan (PhD)

Historical Research Coordinator

ד"ר מנחם טופל

רכז המדור החברתי

Menachem Topel (PhD)

Social Research Coordinator

ד"ר מאשה זולוטרבסקי-בר

מנהלת הארכיון

Masha Zolotarevsky-Bear (PhD)

Archives Director

נעמיקה ציון

רכזת כנסים וימי עיון

Nomika Zion

Coordinator of Seminars and Conferences

עדי שבתאי

תפעול והנהלת חשבונות

Adi Shabtay

 Operations and Accounting

יובל רון

מידע, עיון ופניות לארכיון

Yuval Ron

Information and archive inquiries

מפת הגעה